Zespół Szkół im. Marii Danilewicz Zielińskiej Publiczna Szkoła Podstawowa w Stawkach
PROGRAM EDUKACYJNY
Tradycja – to, co niezmienne w zmieniającym się świecie.
Motto: „Jest dla mnie oczywistą prawdą, że sentyment do stron rodzinnych trwa dożywotnio. A nawet się na starość nasila i przeradza w kult małych ojczyzn. Tym są dla mnie Kujawy.”
Maria Danilewicz Zielińska
Opracowanie:
Kamila Kurnatowska Sławomir Świeczkowski
Stawki 2004
CELE
Cel ogólny
Uświadomienie dzieciom potrzeby zachowania i kultywowania tradycji własnego regionu w obliczu wejścia do Unii Europejskiej.
Cele szczegółowe
Uczeń: - zna pojęcie tradycji, - zna tradycje związane z własną rodziną, regionem, - zna tradycje narodowe i chrześcijańskie, - zna historię regionu. - praktycznie kultywuje tradycje (sztuka), - rozumie znaczenie postaw patriotycznych, - poszerza zainteresowania dotyczące kultury regionu. - zachowuje ciągłość tradycji własnego regionu i narodu, - uświadamia sobie wartość tradycji, - jest tolerancyjny wobec innych, - szanuje historię własnego regionu, narodu i państwa, - dostrzega dorobek polskiej kultury, nauki i sztuki.
Adresat
Klasy 1 –3 (nauczanie zintegrowane)
Czas realizacji
Rok szkolny 2003/2004 i 2004/2005
Środki dydaktyczne
„Biurko Konopnickiej” M. Danilewicz Zielińska „111 zabaw w edukacji europejskiej” I.Fechner-Sędzicka, D. Główczewska, Internet, biblioteka, czasopisma, zaplecze plastyczne, ksero.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Osiąganie zamierzonych celów następuje poprzez odpowiednio dobrane treści, formy i metody edukacji. Pamięciowe uczenie się nie rozwija i nie aktywizuje dziecka. Dziecko musi poznawać poprzez działanie, przeżywanie i odkrywanie. Istotne znaczenie ma odpowiednie dobranie celów, które muszą być użyteczne i prowadzić do realizacji celu nadrzędnego, jakim jest kształtowanie tożsamości narodowej.
METODY
Dyskusje, pogadanki, prezentacje, spotkania, prace plastyczne.
FORMY
Plakat, gazetka, kiermasz, przedstawienie, apel, inscenizacja, plansze, wycieczka.
KRĘGI TEMATYCZNE
Ja i moja rodzina
- Dom rodzinny, członkowie rodziny i ich zajęcia. - Tradycje rodzinne, gromadzenie pamiątek.
Ja i moja szkoła
- Nazwa, patron szkoły. - Odpowiedzialność za dobre imię szkoły. - Udział w uroczystościach szkolnych.
Moja miejscowość i mój region
- Historia mojej miejscowości. - Mój region w opowiadaniach i legendach. - Sztuka ludowa regionu. Kultywowanie regionalnych tradycji. - Współczesna sztuka regionu – profesjonalna i amatorska.
Moja Ojczyzna – Rzeczpospolita Polska
- Godło i flaga, hymn narodowy, mapa Polski, mapa regionu. - Stolica Polski – Warszawa. - Moja miejscowość częścią Polski: gmina, powiat, województwo. - Poszanowanie tradycji oraz wytworów narodowych. - Piękno ziemi ojczystej w literaturze i sztuce. - Uroczystości państwowe i religijne.
EWALUACJA
Kiermasz „Co możemy zaproponować Europie?” Czerwiec 2005
TEMATYKA 1. Temat: Dni świąteczne w mojej rodzinie – święta kościelne, imieniny, urodziny, zjazdy rodzinne. Formy realizacji: a) Klasa I – Praca plastyczna „Portret mojej Mamy” b) Klasa II – Praca plastyczna „Wszystkie wnuczęta mojej babci i dziadka” c) Klasa III – Praca plastyczna „Moja rodzina przy wigilijnym stole” Cele: • Poznanie pojęcia tradycji, • Uświadomienie różnorodności dni świątecznych, • Wystawa prac ilustrujących wybrane fragmenty życia rodzinnego. Termin: Zgodnie z kalendarzem.
2. Temat: Kalendarz tradycji polskiej. Formy realizacji: a) Klasa 0 – przygotowanie dekoracji na holu szkolnym oraz inscenizacji związanej z Wielkanocą. b) Klasa I – Dzień Babci, Powitanie Wiosny, Tradycje świąt Bożego Narodzenia, Dzień Dziecka. c) Klasa II – Dzień Matki, Dzień Wszystkich Świętych, Andrzejki, Konstytucja 3-go Maja. d) Klasa III – Dzień Kobiet, Ostatki (Koza kujawska), Dzień Edukacji Narodowej, Święto Odzyskania Niepodległości. Cele: • Zebranie wiadomości o tradycji lub świętach, wykonanie ilustracji, • Utworzenie klasowego ilustrowanego kalendarza, • Prezentowanie – „wymiana” zebranych wiadomości podczas apelu. Termin: a) kwiecień 2004, b), c), d) – zgodnie z kalendarzem.
3. Temat: Najważniejsze wydarzenia i obrzędy w tradycji szkolnej. Formy realizacji: Klasa I, II, III – Udział w apelach zorganizowanych z okazji: - DEN, - Odzyskania Niepodległości, - Rocznicy uchwalenia Konstytucji, - Jasełek, - Święta Patrona Szkoły. Cele: • Wzbudzanie poczucia dumy narodowej, • Dostarczanie wiadomości o historii Polski, • Wykazanie związku tradycji z religią. Termin: Zgodnie ze szkolnym kalendarzem imprez.
4. Temat: Tradycje w mojej rodzinie. Formy realizacji: Klasa I, II, III – Bank tradycji rodzinnych – plakat-collage: „Kompozycja rodzinna” przedstawiający tradycje kultywowane przez rodziny uczniów z poszczególnych klas. Cele: • Wykazanie związku tradycji z religią, • Wzbudzanie poczucia więzi z rodzina, • Rozumienie pojęcia „tradycja”. Termin: maj 2005.
5. Temat: Twórcy naszego regionu. Formy realizacji: Klasa I, II, III : a) Spotkanie z pisarką i poetką z Włocławka, Krystyną Tarnowską. b) Patronka naszej szkoły – udział w obchodach Święta Patrona, zwiedzanie Izby Patrona. c) „Mali artyści” – konkurs plastyczny przygotowany wraz z firmą „Rexell” na najładniejszą kartkę świąteczną. Cele: • Przybliżenie postaci i dorobku twórców naszego regionu, • Wzbudzanie dumy z osiągnięć twórców z Kujaw, • Wzbudzanie wiary we własne możliwości i talenty. Termin: a) marzec 2004, b) maj 2004 i zgodnie ze szkolnym kalendarzem imprez, c) czerwiec – grudzień 2004. 6. Temat: Tradycja to nasze korzenie. Formy realizacji: Klasa I, II, III : a) Spotkanie z księdzem: tradycje religijne. b) Wycieczka do Włocławka do Muzeum Etnograficznego i Muzeum Ziemi Kujawsko – Dobrzyńskiej. Cele: • Rozumienie związku tradycji z religią, • Przybliżenie wiadomości o naszym regionie. Termin: a) październik 2004, b) marzec 2005
7. Temat: Co możemy zaproponować Europie? – podsumowanie. Formy realizacji: Kiermasz – wymiana wiadomości, przygotowanie stoisk tematycznych przez poszczególne klasy. Kwizy i konkursy. a) Klasa I – Stoisko „Tradycje rodzinne” b) Klasa II – Stoisko „Tradycje świąteczne” c) Klasa III – Stoisko „Tradycje narodowe i szkolne”. Cele: • Utrwalenie pojęcia „tradycja”, • Wzbudzenie poczucia identyfikacji z własną rodziną, szkołą, regionem,narodem. Termin: czerwiec 2005.
|